Πράσινες επενδύσεις κόντρα στην οικονομική κρίση

Στα πανεπιστήμια του 'Εξετερ και του Πλίμουθ, στα νοτιοδυτικά της Αγγλίας, το 90% των φοιτητών, που παρακολουθούν μαθήματα σχετικά με τις καθαρές τεχνολογίες και το περιβάλλον, δεν μένουν άνεργοι για πολύ καιρό μετά την αποφοίτηση: απορροφώνται, άμεσα, κάθε χρόνο στον τομέα της οικονομίας χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Στη Γερμανία, η αυτοκινητοβιομηχανία BMW στέλνει τους ηλεκτρολόγους και μηχανολόγους μηχανικούς της πίσω στα θρανία, προκειμένου να «ξεσκονίσουν» και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για να είναι σε θέση να εφαρμόσουν τις νέες, υβριδικές τεχνολογίες. Κι αυτό επειδή η πράσινη οικονομία -με αντίστοιχη ζήτηση για τα πράσινα επαγγέλματα- γίνεται σταδιακά πράξη, χάρη -μεταξύ άλλων- και στα γενναιόδωρα πακέτα «πράσινων» κινήτρων, ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ, που οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ενεργοποίησαν ήδη από πρόπερσι, σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.

Τον δρόμο δείχνει το Βερολίνο: το ύψος των «δίδυμων» πακέτων οικονομικών κινήτρων της Γερμανίας (τον Νοέμβριο του 2008 και τον Ιανουάριο 2009) ανέρχεται σε 100 δισ. ευρώ. Απ' αυτά, ποσοστό 13,2% αφορά καθαρά πράσινες επενδύσεις για την πρόληψη της κλιματικής αλλαγής (μεταξύ άλλων χρηματοδοτούνται δράσεις ενεργειακής αποδοτικότητας των κτηρίων, αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών, φιλικότερα προς το περιβάλλον μέσα μαζικής μεταφοράς κτλ).

Όπως υπογραμμίζεται και σε σχετική έκθεση του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξης της Επαγγελματικής Κατάρτισης (Cedefop), που έχει μελετήσει τις περιπτώσεις έξι κρατών-μελών της ΕΕ και παρουσιάστηκε επίσημα στις Βρυξέλλες, στις 29/9, η Γερμανία έχει ενεργοποιήσει το μεγαλύτερο πακέτο κινήτρων στην ΕΕ, για θέματα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή.

Η κυβέρνηση των Παρισίων, από την πλευρά της, στο πλαίσιο του δικού της Σχεδίου Οικονομικής Ανάκαμψης (Δεκέμβριος 2008), ενεργοποίησε κίνητρα ύψους 26 δισ. ευρώ, εκ των οποίων ποσοστό 21,2% κατευθύνεται σε δράσεις ενίσχυσης καθαρά πράσινων επενδύσεων, χρηματοδοτώντας- μεταξύ άλλων- το σιδηρόδρομο υψηλών ταχυτήτων, εγκαταστάσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και υποδομές ηλεκτρισμού. Στη Βρετανία, τα αντίστοιχα κεφάλαια είναι ύψους 22,1 δισ. βρετανικών λιρών και προέρχονται από τα προγράμματα ανάκαμψης της οικονομίας και ενίσχυσης της αυτοκινητοβιομηχανίας, περιλαμβάνοντας και έργα αντιπλημμυρικής προστασίας. Στα 16 δισ. ευρώ ανέρχεται το ύψος των δύο πακέτων κινήτρων, στην Ισπανία, τον Νοέμβριο του 2008 και τον Οκτώβριο 2009, ανοίγοντας το δρόμο για έργα ύδρευσης-αποχέτευσης και περιβαλλοντικά-καινοτόμα project.

Τη φορολογική οδό επέλεξε από την πλευρά της η Δανία. Έτσι, αν και επισήμως δεν υφίσταται πακέτο "πράσινων" κινήτρων, οι φοροαπαλλαγές, που σχετίζονται με περιβαλλοντικά φιλικές δράσεις, ανέρχονται σε περίπου 3 δισ. ευρώ. Στη δε Εσθονία, πακέτο κινήτρων δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ, αλλά πρόγραμμα, ύψους περίπου 390 εκατ. ευρώ, που αφορά- μεταξύ άλλων- την αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτηρίων και την ενίσχυση των εξαγωγών, υιοθετήθηκε εν μέρει.

Πηγή: ΑΠΕ, 5/10/2010
http://www.ana-mpa.gr/anaweb/user/showplain?maindoc=9172351&maindocimg=9172356&service=143&showLink=true