Ανάπτυξη με Βιωσιμότητα: Κλειδί για την Ανταγωνιστικότητα του Μέλλοντος - Άρθρο κας Ντιάνας Γεωργακοπούλου, Γενικής Διευθύντριας του Συμβουλίου ΣΕΒ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, Βήμα της Κυριακής 24/11/2024
Σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά τη Σύνοδο Κορυφής του Ρίο, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα παραμένουν υψηλές, οι παγκόσμιες θερμοκρασίες συνεχίζουν να αυξάνονται, και η φύση υποβαθμίζεται συστηματικά. Η κλιματική διαταραχή είναι πλέον μια νέα αμετάκλητη πραγματικότητα, και οι επιπτώσεις της αφορούν όλες τις χώρες, τις επιχειρήσεις και τις οικονομίες.
Το ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε είναι πώς θα αντιδράσουμε. Πως θα προσαρμοστούμε για να ευημερήσουμε εν μέσω της αναπόφευκτης κλιματικής διαταραχής, διατηρώντας παράλληλα τη λεπτή ισορροπία μεταξύ της πράσινης μετάβασης και της αναγκαίας ανταγωνιστικότητας κάτι που δεν αποτελεί απλώς μία ακόμη πρόκληση, αλλά έναν υπαρξιακό παράγοντα για τις επιχειρήσεις.
Παρά τις μεμονωμένες αλλαγές των τελευταίων χρόνων στον επιχειρηματικό κόσμο, το κάλεσμα για μεθοδική, συντονισμένη δράση είναι πιο επιτακτικό από ποτέ. Η επιτυχία της πράσινης μετάβασης θα κριθεί από το πόσο αποτελεσματικά θα συμμετάσχει όλη η αλυσίδα αξίας –όχι μόνο οι λίγοι πρωτοπόροι, αλλά το σύνολο της επιχειρηματικής κοινότητας.
Είναι αλήθεια πως οι προκλήσεις είναι μεγάλες, αλλά ταυτόχρονα η εξέλιξη στην τεχνολογία ανοίγει νέους δρόμους. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η αποθήκευση ενέργειας φέρνουν επανάσταση στην παραγωγή καθαρής ενέργειας. Η στροφή στην κυκλική οικονομία συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης πόρων, ενώ η καινοτομία διευρύνει τη δυναμική για ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση και βιωσιμότητα, όπως αναδείχθηκε από τον πρόσφατο οδηγό «Ψηφιακές τεχνολογίες για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος» του ΣΕΒ. Παράλληλα, η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση δίνουν τη δυνατότητα δημιουργίας ενός ασφαλέστερου, υγιέστερου, καθαρότερου και πιο παραγωγικού κόσμου.
Ωστόσο, η τεχνολογική πρόοδος από μόνη της δεν αρκεί. Οι επιχειρήσεις που ενσωματώνουν τη βιωσιμότητα στη στρατηγική τους, αξιοποιώντας αυτά τα εργαλεία και ενεργοποιώντας όλη την αλυσίδα αξίας, θα ηγηθούν στη διαμόρφωση μιας νέας καταναλωτικής συνείδησης. Η δημιουργία «πράσινων» αγορών και προϊόντων δεν αποτελεί πλέον εξαίρεση αλλά αναδυόμενο κανόνα. Η ολιστική προσέγγιση στις περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις μπορεί να δώσει στις επιχειρήσεις συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς ευθυγραμμίζονται με τις αυξανόμενες απαιτήσεις της κοινωνίας για υπεύθυνη επιχειρηματικότητα.